استنلس استيل چيست

سايت مرجع لوله استيل

استنلس استيل چيست

۳۰ بازديد


استيل به دليل مقاومت در برابر خوردگي عالي، استحكام بالا و ظاهر جذاب، كاربردهاي گسترده اي در بازارهاي صنعتي و مصرفي دارد.
اما استيل چگونه از انبوهي از قراضه يا سنگ معدن تصفيه شده به شكل و كاربرد نهايي خود مي رسد؟
اكثر استيل ها قبل از شروع به پردازش، زندگي را به روشي مشابه شروع مي كنند. اين فرآوري - همراه با تركيب دقيق آلياژ فولاد - ويژگي هاي بسياري آن را تعيين مي كند.
بنابراين براي درك چگونگي توليد لوله استيل دكوراتيو، ابتدا بايد به تركيب آن بپردازيم.
استيل چيست؟
استيل يك آلياژ آهن و كروم است.
در حالي كه استيل بايد حداقل 10.5٪ كروم داشته باشد، اجزا و نسبت هاي دقيق بر اساس درجه درخواستي و استفاده مورد نظر از فولاد متفاوت است.
 ساير افزودني هاي رايج عبارتند از:
نيكل
كربن
منگنز
موليبدن
نيتروژن
گوگرد
فلز مس
سيليكون
تركيب دقيق يك آلياژ به شدت در طول فرآيند آلياژسازي اندازه گيري و ارزيابي مي شود تا اطمينان حاصل شود كه فولاد كيفيت هاي مورد نياز را نشان مي دهد.
دلايل رايج براي افزودن فلزات و گازهاي ديگر به آلياژ استيل عبارتند از:
افزايش مقاومت در برابر خوردگي
مقاومت در برابر دماي بالا
مقاومت در برابر دماي پايين
قدرت بهبود يافته
جوش پذيري بهبود يافته
شكل پذيري بهبود يافته
كنترل مغناطيس
آنچه در استيل شما وجود دارد تنها عامل در تعيين ويژگي هاي منحصر به فرد آن نيست، با اين حال...
نحوه ساخت آن باعث تغيير بيشتر خواص فولاد مي شود.
استيل چگونه ساخته مي شود
فرآيند دقيق براي درجه استيل در مراحل بعدي متفاوت خواهد بود. نحوه شكل گيري، كاركردن و تكميل شدن يك گريد فولاد نقش مهمي در تعيين ظاهر و عملكرد آن دارد.
قبل از ايجاد يك محصول فولادي قابل تحويل، ابتدا بايد آلياژ مذاب را ايجاد كنيد.
به همين دليل اكثر گريدهاي فولادي مراحل شروع مشتركي دارند.
مرحله 1: ذوب شدن
توليد استيل با ذوب ضايعات فلزات و مواد افزودني در يك كوره قوس الكتريكي (EAF) شروع مي شود. EAF با استفاده از الكترودهاي پرقدرت، فلزات را در طي چند ساعت گرم مي كند تا مخلوطي مذاب و سيال ايجاد كند.
از آنجايي كه استيل 100٪ قابل بازيافت است، بسياري از سفارشات استيل حاوي 60٪ فولاد بازيافتي هستند. اين نه تنها به كنترل هزينه ها بلكه كاهش اثرات زيست محيطي كمك مي كند.
دماي دقيق بر اساس درجه فولاد ايجاد شده متفاوت خواهد بود.
مرحله 2: حذف محتواي كربن
كربن به افزايش سختي و استحكام آهن كمك مي كند. با اين حال، كربن بيش از حد مي تواند مشكلاتي مانند بارش كاربيد در طول جوشكاري ايجاد كند.
قبل از ريخته‌گري استيل مذاب، كاليبراسيون و كاهش محتواي كربن به سطح مناسب ضروري است.
دو راه وجود دارد كه ريخته گري ها محتواي كربن را كنترل مي كنند.
اولين مورد از طريق كربن زدايي با اكسيژن آرگون (AOD) است. تزريق مخلوط گاز آرگون به فولاد مذاب، محتواي كربن را با حداقل از دست دادن ساير عناصر ضروري كاهش مي دهد.
روش ديگري كه استفاده مي شود، كربن زدايي اكسيژن در خلاء (VOD) است. در اين روش، فولاد مذاب به محفظه ديگري منتقل مي‌شود كه در آن در حين اعمال حرارت، اكسيژن به فولاد تزريق مي‌شود. سپس يك خلاء گازهاي تهويه شده را از محفظه خارج مي كند و محتواي كربن را بيشتر كاهش مي دهد.
هر دو روش كنترل دقيق محتواي كربن را براي اطمينان از مخلوط مناسب و ويژگي هاي دقيق در محصول نهايي استيل ارائه مي دهند.
مرحله 3: تنظيم
پس از كاهش كربن، تعادل نهايي و همگون شدن دما و شيمي رخ مي دهد. اين تضمين مي كند كه فلز الزامات درجه مورد نظر خود را برآورده مي كند و تركيب فولاد در سراسر دسته سازگار است.
نمونه ها مورد آزمايش و تجزيه و تحليل قرار مي گيرند. سپس تنظيمات انجام مي شود تا مخلوط به استاندارد مورد نياز برسد.
مرحله 4: شكل دادن يا ريخته گري
با فولاد مذاب ايجاد شده، ريخته گري اكنون بايد شكل ابتدايي مورد استفاده براي خنك كردن و كار كردن فولاد را ايجاد كند. شكل و ابعاد دقيق به محصول نهايي بستگي دارد.
اشكال رايج عبارتند از:
شكوفه مي دهد
بيلت
اسلب
رودز
لوله ها
سپس فرم‌ها با يك شناسه علامت‌گذاري مي‌شوند تا دسته را از طريق فرآيندهاي مختلف دنبال كنيد.
از اينجا مراحل بسته به درجه مورد نظر و محصول نهايي يا عملكرد متفاوت خواهد بود. اسلب ها به صفحات، نوارها و ورق ها تبديل مي شوند. شكوفه ها و بيلت ها ميله و سيم مي شوند.
بسته به درجه يا فرمت سفارش داده شده، يك فولاد ممكن است برخي از اين مراحل را چندين بار طي كند تا ظاهر يا ويژگي هاي مورد نظر را ايجاد كند.
مراحل زير رايج ترين هستند.
نورد داغ
اين مرحله كه در دماهاي بالاتر از دماي تبلور مجدد فولاد انجام مي شود، به تنظيم ابعاد فيزيكي ناهموار فولاد كمك مي كند. كنترل دقيق دما در طول فرايند، فولاد را به اندازه كافي نرم نگه مي دارد تا بدون تغيير ساختار كار كند.
در اين فرايند از پاس هاي مكرر براي تنظيم ابعاد فولاد به آرامي استفاده مي شود. در بيشتر موارد، اين شامل عبور از چندين آسياب در طول زمان براي دستيابي به de است
نورد سرد
اغلب در مواقعي كه نياز به دقت است استفاده مي شود، نورد سرد زير دماي تبلور مجدد فولاد رخ مي دهد. براي شكل دادن به فولاد از غلتك هاي پشتيباني شده چندگانه استفاده مي شود. اين فرآيند ظاهري جذاب تر و يكنواخت تر ايجاد مي كند.
با اين حال، همچنين مي تواند ساختار فولاد را تغيير شكل دهد و اغلب براي تبلور مجدد فولاد به ريزساختار اصلي خود نياز به عمليات حرارتي دارد.
آنيلينگ
پس از نورد، اكثر فولادها تحت يك فرآيند بازپخت قرار مي گيرند. اين شامل چرخه هاي گرمايش و سرمايش كنترل شده است. اين چرخه ها به نرم شدن فولاد و كاهش استرس داخلي كمك مي كنند.
دماها و زمان‌هاي دقيق مربوط به درجه فولاد بستگي دارد، با هر دو نرخ گرمايش و سرمايش بر محصول نهايي تاثير مي‌گذارد.
رسوب زدايي يا ترشي
از آنجايي كه فولاد در مراحل مختلف كار مي‌كند، اغلب رسوب روي سطح جمع مي‌شود.
اين انباشت به سادگي غير جذاب نيست. همچنين مي تواند بر مقاومت در برابر لكه، دوام و جوش پذيري فولاد تأثير بگذارد. از بين بردن اين مقياس براي ايجاد سد اكسيدي كه خاصيت ضد زنگ را در برابر خوردگي و مقاومت لكه ايجاد مي كند، ضروري است.
رسوب زدايي يا ترشي كردن، اين رسوب را با استفاده از حمام اسيد (معروف به اسيد شور) يا از طريق گرمايش و خنك كردن كنترل شده در محيطي بدون اكسيژن از بين مي برد.

بسته به محصول نهايي، فلز ممكن است براي پردازش بيشتر به نورد يا اكسترود برگردد. به دنبال آن مراحل بازپخت مكرر تا رسيدن به خواص مورد نظر انجام مي شود.
برش دادن
هنگامي كه فولاد كار شده و آماده شد، دسته برش داده مي شود تا مطابق با نيازهاي سفارش باشد.
متداول ترين روش ها روش هاي مكانيكي مانند برش با چاقوهاي گيوتيني، چاقوهاي دايره اي، تيغه هاي پرسرعت يا مشت زدن با قالب هستند.
با اين حال، براي اشكال پيچيده، مي توان از برش شعله يا برش جت پلاسما نيز استفاده كرد.
بهترين گزينه هم به عيار فولاد درخواستي و هم به شكل دلخواه محصول تحويلي بستگي دارد.
به پايان رساندن
استيل در انواع روكش هاي مات تا آينه اي موجود است. تكميل يكي از آخرين مراحل درگير در فرآيند توليد است. تكنيك هاي متداول عبارتند از: حكاكي با اسيد يا ماسه، سند بلاست، سنگ زني با تسمه، صاف كردن تسمه و پرداخت تسمه.
در اين مرحله فولاد به شكل نهايي جمع آوري شده و براي ارسال به مشتري آماده مي شود. رول‌ها و كويل‌ها روش‌هاي رايجي براي ذخيره و ارسال مقادير زيادي از استيل براي استفاده در ساير فرايندهاي توليد هستند. با اين حال، شكل نهايي به نوع فولاد مورد نياز و ساير عوامل خاص سفارش بستگي دارد.
سخن پاياني
درك نمرات و انواع استيل مناسب براي مصارف و محيط هاي خاص، بخش مهمي از تضمين نتايج طولاني مدت و بهينه سازي هزينه ها است. چه به دنبال چيزي قوي و مقاوم در برابر خوردگي براي محيط هاي دريايي باشيد يا چيزي خيره كننده و آسان براي استفاده در رستوران، يك آلياژ استيل متناسب با نياز شما در دسترس است.



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.